Tuesday, March 17, 2009

Bagaimana Mendepani Stress Ketika Menghadapi Peperiksaan by Shukri Abdullah

hai..friends..i wanna share something about how to cope with stress during examination week..for more info u can get at imotivasi.com...
Memang kita sedia maklum betapa stressnya bila berdepan peperiksaan atau lebih tepatnya lagi, final exam. Kekadang rasa nak give up, penat, tak tahan lama. Belajar dan terus belajar dengan sungguh-sungguh, tapi rasa nak give up tu masih terus tegar, kuat menggoda di minda sebab kita berdepan dengan sesuatu yang belum pasti. Jika Anda sedang mengalami situasi di atas, itu tandanya fikiran negatif sedang menguasai diri Anda.
Anda lupa apa impian anda dan Anda dah tak ingat apa matlamat Anda. Selain itu, Anda kuat berusaha, tapi tak kuat seronokkan diri. Kesannya, Anda jadi tertekan. Stamina mental Anda menghilang, sebab minda Anda jauh dari mengingat matlamat Anda.
Untuk kuat berdepan stress ketika menghadapi exam, beritahu diri Anda biarlah Anda kerja keras kali ni sebab Anda akan bersuka ria bila exam tu dah habis. Jadi, kita balun hari ni, esok kita akan berhepi-hepi. Kita study betul-betul hari ni, nanti lepas paper habis, baru kita relaks betul-betul. Tidur ke, jenjalan ke, borak-borak ke, apa-apa sajalah yang kita mahu.
Stress akan timbul bila kita asyik menumpu pada belajar dan terus belajar tanpa pernah memikirkan untuk menikmati sedikit keseronokan dalam proses menyiapkan diri menghadapi exam. Kita akan jadi tertekan, sebab tak nampak sebab untuk kita berusaha keras (tanpa pernah terfikir ada peluang untuk berseronok selepas itu). itulah sebabnya jika Anda tak mengingatkan diri apa impian Anda dan membaca matlamat Anda.
Rasa bahagia dan gembira memberi kuasa lebih kuat dari rasa tertekan. Ketenangan yang muncul dari rasa gembira membuat Anda konsisten berusaha, konsisten belajar untuk bersedia menghadapi exam nanti. Amalkan ‘work hard in smart way’.
Dalam kita kerja keras, kita seronokkan diri sendiri. Baru ada keseimbangan. Jangan seronoknya pulak yanng lebih, konpom haru biru Anda nanti.
Anda, jangan terlalu tertekan study. Anda sepatutnya tak perlu tertekan. Carilah cara bagaimana Anda boleh menggembirkan diri sendiri untuk 10 minit selepas 1 jam memerah otak untuk study. Kita usaha kuat, bergembira pun kena kuat walaupun bergembira sekadar 10 minit saja. Pentingkan kualiti dari kuantiti.
Baca banyak kali matlamat Anda supaya Anda bersemangat sentiasa. Fikirkan masa depan Anda, keluarga dan orang-orang yang Anda sayangi. Dedikasikan pencapaian Anda untuk mereka, moga mereka bangga dengan Anda. Biar kita susah dulu, supaya kita senang kemudian.

No comments:

Post a Comment