Beliau menyenaraikan beberapa lagi faktor yang menyumbang terhadap dilema guru:
- Tidak ada motivasi dan insentif.
- Tugas dan sumbangan yang tidak diikhtiraf.
- Penempatan guru tidak mengikut pilihan dan keperluan sekolah.
- Gaji yang tidak setimpal.
- Tekanan oleh Pentadbir, Jabatan Pendidikan Negara (JPN), Pusat Pendidikan Daerah (PPD), Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), masyarakat, parti politik dan agensi-agensi lain.
- Tiada perlindungan daripada ugutan dan serangan oleh ibu bapa, murid-murid dan masyarakat.
- Kemudahan asas sekolah yang tidak mencukupi atau tiada langsung.
- Tugas-tugas tambahan selain daripada mengajar.
- Harapan terlalu tinggi oleh Pentadbir, PPD, JPN dan masyarakat terhadap guru.
- Status guru yang masih di tahap rendah berbanding Perkhidmatan Awam yang lain.
- Pilih kasih di kalangan Pengetua atau Guru Besar.
- Bilangan murid yang terlalu ramai.
- Keadaan kerja dan peluang kenaikan pangkat atau gaji yang lebih baik dan adil di sektor lain.
- Sikap tidak peduli di kalangan Pengetua, Guru Besar, Pegawai JPN dan PPD.
- Diminta mengajar mata pelajaran bukan pilihan.
- Bosan (Burn-out).
- Jawatan guru tidak mempunyai jadual kerja yang tetap.
- Para guru tidak dapat membuat keputusan atas hala tuju atau dasar sekolah.
- Penilaian prestasi yang tidak adil.
- Pencerapan oleh guru-guru muda.
- Terlalu banyak mesyuarat guru atau kursus.
- kekurangan guru.
- Tiap-tiap pengarah mempunyai sasaran atau matlamat masing-masing. Para guru kerap
- mengalami kesukaran menyesuaikan diri menghadapi perubahan tersebut.
No comments:
Post a Comment